KÖRNING I KORTEGE

  • Vid alla körningar i grupp skall en Road Captain och en Safety Officer utses. 
  • Road Captain och Safety Officer SKALL medföra första förband
  • Road Captain informerar före varje körning om planerade stopp, mål samt regler för körning
    i grupp (kortege).
  • Det förutsätts att alla har full tank vid starten. Om någon inte klarar minst 15 mil skall
    Road Captain underrättas före start.
  • Road Captain kör först till vänster i filen. Safety Officer kör alltid sist, på den plats där han har
    bäst uppsikt över gruppen. Mindre erfarna mc-förare bör köra så långt fram som möjligt i
    kortegen för att minska den sk. “gummibandseffekten”. Mycket erfarna förare bör köra långt
    bak i gruppen. Trikes och motorcyklar med sidovagn kör på ett led närmast före Safety Officer.
  • Håll så tät formation som möjligt. Minst 3 sekunders avstånd till hojen direkt framför dig.
    Avståndet bör ökas något med hastigheten, men tänk på att för stort avstånd är lika illa
    som för litet. Kör inte i bredd, det är förbjudet!
  • Zig-zag formationen används framför allt på motorväg och landsväg. Om vägen smalnar av
    upphör zig-zag-formationen. Road Captain visar detta genom att sträcka upp vänster arm
    med ett finger utsträckt och förflytta sig åt höger i filen. Alla kör då på ett led tills Road Captain
    markerar återtagen zig-zag formation genom att lyfta vänster arm med två fingrar uppsträckta
    och förflytta sig åt vänster i filen.
  • Då stopp sker vid trafikljus, stopp eller väjningsplikt, skall leden samlas sida vid sida eftersom
    vi då tar mindre plats och det underlättar att “hålla ihop” gruppen vid återstart.
  • Alla bibehåller sin plats i gruppen under hela körningen. Omkörningar inom gruppen och “lek”
    vid körning i grupp är förbjudet.
  • Hastighetsbegränsningar skall följas för att undvika att hindra eller störa övriga trafikanter.
    Vid körning på motorväg skall Road Captain försäkra sig om att alla är bekväma med denna
    högre hastighet. I övrigt skall motorvägskörning undvikas. Hänsyn skall alltid tas till de minst
    erfarna förarna och omgivningarna.
  • Ha lika mycket uppsikt bakåt som framåt. Om bakomvarande förare stannar skall du
    omgående leta upp en säker plats och stanna. Till slut stannar även Road Captain.
    Stå sedan kvar på din plats och vänta.
    Road Captain är den som åker tillbaka och kollar vad som hänt. Detta gäller ej vid stopplikt
    eller trafikljus, utan då saktar Road Captain ner gruppen som kommit över. När vägen och
    säkerheten medger det, stannar vi och väntar in bakomvarande. De som fastnat vid rödljus
    eller stopplikt kör som vanligt tills de har kommit ikapp gruppen och denna är återsamlad.
  • Parkering vid stopp sker samlat med snygg uppställning/parkering på led sida vid sida,
    helst i formationsordning eftersom det underlättar vid återstart.
  • Om någon lämnar gruppen vid delmål eller paus, skall han/hon informera Road Captain och
    Safety Officer om detta.

Starta motorerna

Sväng vänster

Sväng höger

Fara höger sida

Alt. Fara höger sida

Fartökning

Stop

Körning i ett led

Körning i två led

Gör inte det